zaterdag 6 april 2013

Vrolijke vrienden en fantastische familie.

Afgelopen weekend (Pasen) zijn we twee keer naar Sjælland geweest. Voor degenen die het niet weten: Sjælland is het eiland waar Kopenhagen op ligt. Het is het grootste eiland van Denemarken (Groenland daargelaten), als derde heb je Fyn (uitgesproken Fuun), het eiland waar ik op woon. Papa, Fyn is lekker wel een eiland, puh. Sjælland ligt then oosten van Fyn en wordt daarvan gescheiden door de Storebælt. Over dat water gaat een brug, waarvan de pijlers bijna twee keer zo hoog zijn als het hoogste landschapspunt in heel Denemarken. De hoogste berg is iets van 150m en de pijlers zijn 250m. Ten westen van Fyn ligt Julland, daarvan gescheiden door de Lillebælt. Over dat watertje gaan twee bruggen. Julland is het gedeelte dat vast ligt aan Duitsland. Ten zuiden van Sjælland ligt een gebied met de naam Lolland. Leuk.
Op eerste Paasdag gingen we naar oude studievrienden van Hans-Frederik. Ze waren met zijn vieren in dezelfde klas (één vrouw, drie mannen) en ze hebben nu allemaal gezinnen, waarvan ze gedeeltes meenamen naar een Paaslunch bij de mevrouw. Met Pasen doe je aan lunch, in Denemarken. Het paasontbijt was weinig indrukwekkend, iets uitgebreider dan normaal op een weekend dag, maar niet enorm. Het rijden duurde een uur en driekwartier en de lunch het dubbele. We hebben niet avond gegeten.

Dit was de lunchtafel. De lunch bestond uit verschillende soorten brood met zalm met pesto/kruidenkaas of kaas of salami en salades en andere dingen. Het ging in gangen.

Meer interieur. Zo prachtvol.

Na de lunch zijn we een stukje gaan lopen door het dorp en langs wat veldjes. Hier heb ik natuurlijk ook foto's van. Toen we terug kwamen hebben we nog een lekker stuk roggebroodtaart gegeten. Was stiekem eigenlijk wel lekker. Maar wel typisch dat alles roggebrood moet. Denen eten het allemaal omdat ze het gezond vinden. Dat is het waarschijnlijk ook, maar ze voelen zich superieur ten opzichte van mensen die tarwe eten. Af en toe is dat een beetje jammer.
 
Mooi bosje, of niet?

Met tweede Paasdag gingen we naar de opa en oma van Ulla, die leven ook in Sjælland. De rest van haar broers en zussen waren er ook en het was heel hygge (gezellig, ze hebben daar ook een woord voor!). Daar hebben we net zo uitgebreid geluncht, dit keer met nog meer vis. De kenners weten dat ik niet zo'n visfan ben, maar ik had me voorgenomen in Denemarken alle vis te eten die ik voorgeschoteld kreeg. Zo gezegd, zo gedaan. Dus at ik alle haring, zalm, garnalen en kibbelingachtig spul lekker op. Het was niet eens zo heel erg. Het leuke was dat er hier ook wat jonge mensen waren van rond mijn leeftijd. Frederik was er overigens niet, want die had een doping in Brussel. Hij was gevraagd om peetvader te worden van de dochter van een vrouw die Hans-Frederiks peetdochter is. Dus mocht hij lekker een tripje maken naar onze onderburen. We hebben wat spelletjes gespeeld en natuurlijk ook weer een wandelingetje gemaakt.

De trein loopt nog verder door dan op deze foto. Het zijn allemaal Volkswagens.

Enig kerkje. Stiekem speciaal, want het heeft twee verdiepingen. Dat zie je blijkbaar niet vaak in Denemarken. De toren van een kerk staat in Denemarken altijd op het westen gericht en het altaar naar het oosten.

Zie? Echt twee verdiepingen.

Een beetje klooien met fotoshop is wel leuk :). Marleen heeft een eenvoudig fotoshop programma op deze laptop gezet.



Groot gedeelte van de familie.

7 opmerkingen:

  1. Leuk weer hoor! Hou dit vol, volgens mij is het een goede formule. Dapper ook dat je braaf zeebeesten verorberd. Opent perspectief voor thuis...
    Wat is er overigens gefotoshopt aan die foto?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel :). Vind je de kleurtjes niet een beetje mal?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu je het zegt. Gezien de blauwe luchten van de rest van de foto's kan het bijna niet dat het opeens een andere kleur wordt. Ik dacht meer aan een heel droog stukje landschap toen ik het zag.

      Verwijderen
    2. Protip: die foto van Niels als soldaat is ook geshopped. Als je de twee foto´s naast elkaar houdt, moet je het kunnen zien.

      Verwijderen
  3. Ja duhhhh, ik was dus degene die beweerde dat Fyn een eiland is! Helaas voor jullie ben ik er voor m'n werk een paar keer geweest. Ik had dus zgn voorkennis. We hebben het op Google maps bekeken en vervolgens moesten "jullie" met frisse tegenzin mijn gelijk bekennen. Remember?
    Het wordt zo wel werken voor ons, om al je posts te lezen. Maar wel erg leuk. Wat een keurige interieurs trouwens. Weten ze in Denemarken niet hoe je een krant op de bank kunt laten slingeren?
    X Island far

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Holy moly, ben ik eventjes niet op je blog, moet ik supermegaveel bij lezen! Leuk hoor :) En inderdaad heel goed van je dat je alle vissen verorberd en het zelfs ook een beetje lekker vindt. Waar zo'n uitwisseling wel niet goed voor kan zijn... Ik zal als je weer terug bent wel eens een keer een lekkere pasta met zalm voor je maken op de Currykade :)
    x je zusje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hee, de sneeuw op de achtergrondfoto is verdwenen. Nu ook nog een tekstuele update! J

    BeantwoordenVerwijderen