dinsdag 2 april 2013

Een andere aanpak.

Hallo allemaal. Het is weer tijd voor meer verhaaltjes! Nu op een
wat andere manier, omdat ik wil proberen om verhaaltjes te vertellen aan de hand van foto's, in plaats van foto's te plaatsen bij mijn verhaaltje. Een experimentje om te kijken of dat mijn schrijfsnelheid wat op kan krikken.
Dit ben ik. Of beter, dit was ik. Hier ben ik aan het werken aan het voedselblog, tijdens een repetitie van Faust (Fyns Ambitieuze Ungdomsorkester (jeugdorkest)). We spelen nu hoofdzakelijk drie stukken: een alt-vioolconcert van een of andere (volgens mij Amerikaanse) mevrouw. Ik denk dat ze Amerikaans is, omdat de trompetten in het begin mogen spelen als "The sharp, flickering glare of an eagle". Ok... Op die fiets gaat het ook verder in de rest van het stuk, wat ik een beetje irritant vind. Het is natuurlijk leuk dat je een visie hebt van hoe het stuk gespeeld moet worden, maar dat is al wel duidelijk an de muziek en noten zelf, je hoeft niet elke 5 maten precies te zeggen met prachtige metaforen hoe ik dat mag spelen.Anyhow, verder spelen we de Romeo en Julia van Tchaikovsky, een heel aardig stukje, dat ik eerder ook met het NHJO gespeeld heb, maar dan nu op 2e trombone, in plaats van 1e. En tot slot spelen we de eerste symfonie van Shostakovich, ook een aardig deuntje.Het leuke is dat ik zijn 9e symfonie een jaartje (denk ik?) geleden gespeeld heb en zijn 5e ga spelen als ik terug kom, dus dan ben ik helemaal in Shossfeer.
All-in-all een programma met leuke stukken, maar helaas niet zoveel te doen. Tchaikovsky is een themaatje dat 3 keer terugkomt ofzo, heel veel rust ertussen, en af en toe een toetertje. Shostakovich is niet veel beter. In het alt-vioolconcert heb ik iets meer te doen. Ach, dat is het lot van een trombonist: weinig spelen, maar áls je speelt, is het belangrijk.
Naast Faust val ik ook in bij een orkest in Fredericia, die mij gevraagd hebben om met 2 concerten mee te doen. Dan strijk ik natuurlijk over mijn hart en zeg ik ja. Het was wel leuk om 10 stukken á prima vista te spelen op de eerste repetitie omdat de printer kuren had. Ging niet eens zo slecht, ze zeiden dat ze tevreden waren. Kan natuurlijk ook altijd beleefdheid zijn.

Dit is de repetitieruimte van Faust. Het is de gymzaal van een school in Vissenbjerg. De repetities zijn één keer in de maand en zijn dan een heel weekend (zaterdag en zondag). Slapen doe je in de gymzaal of in één van de lokalen. Koken doen we zelf en iedereen helpt gezellig mee. We repeteren van 10 tot 10, met de nodige pauzes tussendoor op zaterdag. Op zondag is het van 9 tot 12 en daarna opruimen.




Dit was mijn slaapplaats tijdens één van de repetitieweekenden. Het ligt niet slecht, maar het is belangrijk om een NHJO trui onder het kussen te leggen, anders krijg je een enorm stijve nek. Besides, 's avonds is altijd gezellig, dus ik val toch snel in slaap.







En dit is de repetitieruimte in Fredericia. Ziet er een stukje professioneler uit. Het is dan ook in een echt cultuurhuis. Het is een aardig gebouw, met repetitiezaal en een kantine en andere dingen, waar ik niet ben geweest. Het orkest is wat ouder dan Faust, maar er zit ook wel wat jong bloed in. En natuurlijk jonge invallers. Ik heb al twee invallers gespot (naast mijzelf), die ook in Faust spelen.



Ik denk dat ik het hierbij ga laten voor vandaag en dan zal ik proberen om deze week elke dag wat nieuws te plaatsen. Nadruk op proberen, maar ik zal mijn best doen ;).

Vi ses!

P.S. Ik heb er ook wat reacties uitgegooid naar mensen die op mijn vorige blogging hadden gereageerd. Ik weet niet of je een notificatie krijgt ofzo als je anoniem gereageerd hebt. Ik gok van niet, dus als je gereageerd hebt en je wilt mijn reactie op jouw reactie zien, kijk dan bij de reacties van de vorige blogging.

2 opmerkingen:

  1. Prima idee, een praatje bij een plaatje .... vooral als we daardoor meer praatjes (en plaatsjes) krijgen. Ik ga nu nog vaker kijken!
    knuffel van de Plaatjes-Piet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mooie toeter! Groetjes Rianne!

    BeantwoordenVerwijderen